-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51972 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

بـه نظر مي رسد كه شب قدر در تمام سال بيش از يك شب نيست ولي از طرفي مي دانيم كه به جـهـت تـفـاوت افـق , مـاه رمضان در بعضي از كشورها يكي دو روز زودتر و در بعضي ديرتر آغاز مي شود , روي اين حساب شب قدر اين نقاط هم يكي دو شب با هم اختلاف پيدا مي كنند و بدين ترتيب براي نقاط مختلف , شب قدرهاي متعددي به وجود مي آيد . اين وضع , با يكي بودن شب قدر در تمام سال و اين كه فرشتگان در اين شب مخصوص ,با رحمت الهي فرود مي آيند و يا اين كه شب قدر اختصاصي به زمان پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله و سلم و محيط مكه داشت و در زمانهاي بعد شب قدر وجودندارد , چگونه مي سازد ؟
از نـظـر مـدارك و دلايل ديني مسلم است كه شب قدر اختصاص به زمان پيامبر اكرم صلي اللّه عـلـيه و آله و سلم و محيط حجاز نداشته و در همه زمانها و براي همه نقاطمختلف شب قدر با همه عظمت و اهميتش وجود دارد و اين مطلب جاي بحث و گفتگوندارد . ايراد مذكور از اين تصور پيش آمده كه منظور از يكي بودن شب قدر در تمام سال اين است كه براي تمام نقاط مختلف روي زمين در هر سال , شب واحد و مشتركي , شب قدرمعين شده بطوري كه اين شب در ساعت معيني در سراسر كره زمين آغاز و در ساعت معيني هم پايان مي پذيرد در حالي كـه اين تصور اشتباه است , چون مي دانيم زمين كروي است و هميشه يك نيمكره آن در تاريكي و نـيـمكره ديگر آن در روشنايي قرار دارد و به اين ترتيب اصلا امكان ندارد كه در ساعتهاي معين و مشتركي در سراسر زمين شب باشد . منظور از اين كه شب قدر در سراسر سال يك شب است , اين است كه براي اهالي هر نقطه اي بر حسب سال قمري خودشان , تنها يك شب قدر وجود دارد . تـوضيح اين كه : اهالي هر نقطه , سال قمري خود را بر حسب افق خاص آن نقطه از اول ماه محرم آغـاز مـي كنند و پس از گذشتن چند ماه قمري , ماه رمضان همان نقطه هم برحسب افق خاص آنجا آغاز مي شود و در اين ماه , شب نوزدهم يا بيست و يكم و يابيست و سوم براي اهالي آن نقطه , شب قدر است . ايـن مطلب كه اهالي هر نقطه , ايام و اوقات مقدس خود را بايد با افق خاص آن نقطه تعيين كنند اختصاص به شب قدر نداشته , در ساير روزها و اوقات مقدس اسلامي هم همين حساب وجود دارد ; مـثـلا روز عـيـد فـطـر و قربان در اسلام روزهاي مقدسي است وبراي آنها عبادتها و دستورهاي خـاصي وارد شده و هر كدام از اين اعياد هم در تمام سال بيش از يك روز نيست ; اين روز واحد را در كـشـورهـاي مـختلف اسلامي با تفاوت افقي كه دارند با مراجعه به افق خاص هر كشور تعيين مـي گردد و به اين جهت دربسياري اوقات - مثلا عيد قربان در كشور سعودي - يك روز زودتر از ايران و بعضي از كشورهاي ديگر آغاز مي شود . بـايـد توجه داشت كه اين حساب درباره شب قدر با مطالبي مانند اين كه فرشتگان در اين شب نـازل مي شوند منافاتي ندارد , زيرا تمام اين جريانها كه حكايت ازتوسعه رحمت خاص الهي در اين شب مي كند , براي اهالي هر نقطه اي در شب قدر خاص آن نقطه صورت مي گيرد .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.